Kåldolmar och Kalsipper!

image2Jag har alltid tyckt att ordet makadam är väldigt intressant. Det låter liksom lite magiskt. Sen fick jag reda på att det var en sorts grus eller sand eller något, så, kanske inte så magiskt men ok.  Men nu gick jag in på NE och slog upp det. Hjälp! Kan det bli tråkigare?
"Makadam - Krossat stenmaterial som används vid tillverkning av betong och vid asfaltbeläggningar, samt uppbyggnad av väg- och järnvägsbankar."

.
Första gången jag hörde ordet måste ha varit i sagan "kåldolmar och kalsipper" (med de härliga dängorna "jag är ett litet ylle" och "vi cyklar runt i världen"). Det är Nationalteatern som gjort den och den är vansinnigt kul! När man var liten så fattade man ju aldrig de politiska vinkarna (om man ens kan kalla dem vinkar, de är inte lite övertydliga...) men för ett tag sen fick jag nostalgiattack och letade upp bandet igen.
Det är underbart! De onda i sagan är två rika kungar från bästerlandet (påminner litegrann om västerlandet, kanske?) som utnyttjar de svaga och fattiga som arbetskraft. Sagans stora hjälte är kommunistspöket och när folket flyr från kungarna seglar de över havet till Vietnam. Där träffar de Ho chi minh som lär dem att det inte går att fly utan "man måste göra motstånd, MOTSTÅND!" Sedan slutar sagan med att de sjunger om brödrarskap att alla ska hålla händer och vara vänner. Jag älskar 70-talet!!


Kommentarer
Postat av: Magnus

Först! Makadam är "...så lustigt så vi kissar i kalsongen".

2008-01-26 @ 18:57:15
Postat av: lina

Herregud,tillsammans upp i dagen...stackars barn som växte upp med sånt..

2008-01-27 @ 16:00:04
URL: http://rosaochfluffigt.blogg.se
Postat av: lina

hahahaha nu ska jag börja tjata på dig att du ska uppdatera!!!hahaha du kommer få ett hå l iditt huvge!!!

2008-01-28 @ 18:39:52
URL: http://rosaochfluffigt.blogg.se
Postat av: Alva

MEn ELin! (Kolla jag blir så upprörd att jag håller inne stor-bokstav-tangenten för länge) Varför har du inte berättat för mig om din trendiga övergång till den mörka sidan (att du skaffat blogg)? Jättekul i alla fall! Jag saknar er så mycket.. Nu måste jag analysera terrorism, kul kul psykel-jul. Kärlek, hopp och cynism!

2008-02-03 @ 19:29:29
URL: http://alvasfloskler.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0